Nasz serwis używa plików cookies zgodnie z "Polityką Cookies". Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że wyrażają Państwo na to zgodę.   Zamknij  X
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6
im. Kornela Makuszyńskiego
w Ostródzie
Szkoła ze słońcem w herbie

Innowacje pedagogiczne

 

Projekt interdyscyplinarny

"CHEMIA, FIZYKA I MATEMATYKA W NASZYM DOMU"

  Opiekunowie: Wioletta Krezymon,  Marzena Rymaszewska

OPIS ZASAD INNOWACJI

 

     23 lutego odbyły się  zajęcia, na których uczniowie z klasy VII A samodzielnie planowali, wykonywali  i opisywali doświadczenia  dotyczące metod rozdzielania  mieszanin na składniki.

     Zadaniem uczestników projektu było wykonanie następujących doświadczeń:

  • rozdzielenie składników mieszaniny jednorodnej, złożonej z wody i atramentu za pomocą węgla aktywnego [adsorpcja],
  • rozdzielenie składników tuszu za pomocą wody i kredy [chromatografia],
  • rozdzielanie składników mieszaniny złożonej z soli kuchennej, piasku, szpilek i skrawków papieru [oddziaływanie elektrostatyczne, właściwości magnetyczne, sączenie, odparowywanie rozpuszczalnika].

Wszystkie zespoły z powodzeniem wykonały swoje zadania. Na zajęciach panowała twórcza i miła atmosfera.

                                                         

                                         

                                                                  

 

Dnia 12 marca odbyły się  zajęcia, na których uczniowie realizujący projekt 

wyznaczali gęstość wybranych substancji.

 

Zadaniem uczniów z klasy VII A było wykonanie następujących doświadczeń:

  • wyznaczanie gęstości ciał stałych (żelaza, miedzi, ołowiu, glinu, drewna , plasteliny)  oraz cieczy (wody, oleju)
  • obliczanie objętości sześcianu, prostopadłościanu, walca,
  • odmierzanie określonej objętości cieczy w cylindrze miarowym,
  • ważenie substancji,
  • zastosowanie wzoru na gęstość substancji lub układanie proporcji
  • „CHEMICZNE JOJO”
  • porównanie gęstości oleju, octu, tlenku węgla (IV)
  • identyfikacja CO2
  • „MAGICZNA BUTELKA”
  • wpływ temperatury na objętość i gęstość powietrza


Dzięki precyzyjnie wykonanym doświadczeniom chemiczno - fizycznym  oraz prawidłowym działaniom matematycznym uczniowie dokładnie wyznaczyli gęstość badanych substancji.

 

 

                                                    

                                                                                                                                        

 

Dnia 13 kwietnia 2018r. odbyły się  zajęcia, na których uczniowie przeprowadzali

eksperymenty i wykonywali obliczenia związane z optyką.

  • Efekt Tyndalla:
  • sporządzenie roztworu koloidalnego,
  • przepuszczanie wiązki światła przez roztwór koloidalny,
  • obserwowanie rozproszenia promieni świetlnych w roztworze – stożek Tyndalla.
  • Załamanie światła:
  • obliczanie współczynnika załamania światła przy przechodzeniu z powietrza do wody.
  • Kalejdoskop:
  • zbudowanie kalejdoskopu,
  • obserwowanie wielokrotnych odbić obrazów kolorowych szkiełek w zwierciadłach.

Uczniowie  z  zainteresowaniem i zaangażowaniem  przeprowadzili eksperymenty. Analizowali wyniki, zadawali pytania dotyczące wykonywanych doświadczeń, poszukiwali odpowiedzi w  różnych źródłach internetowych.

                                                                      

                                                                                 

                                                                                       

                                            

Dnia 20 kwietnia 2018r. odbyły się  zajęcia, na których uczniowie przeprowadzali doświadczenia chemiczne i fizycznez użyciem powszechnie dostępnych substancji.

Uczniowie przeprowadzili następujące eksperymenty:

  1. Rozkład wody utlenionej za pomocą enzymów zawartych w ziemniakach. Identyfikacja wydzielającego się tlenu za pomocą reakcji charakterystycznej.
  2. Badanie napięcia powierzchniowego wody za pomocą igły i papieru.
  3. Badanie wpływu ciśnienia powietrza na przedmioty.
  4. Rozkład cukrów przez enzymy zawarte w drożdżach – fermentacja alkoholowa. Identyfikacja wydzielającego się tlenku węgla (IV) za pomocą reakcji charakterystycznej.
  5. Otrzymywanie węgla w wyniku ogrzewania substancji organicznych występujących w sokuz cytryny.

Dzięki samodzielnie przeprowadzonym doświadczeniom uczniowie dowiedzieli się jakie reakcje chemiczne i zjawiska fizyczne zachodzą w ich domach oraz, że wiedza z przedmiotów przyrodniczych jest przydatna w życiu codziennym.

                                          

            

                                       

 

                                             

Dnia 25 maja 2018r. odbyły się  zajęcia, na których uczniowie badali właściwości wody z jeziora oraz wody deszczowej. Zajmowali się oczyszczaniem wody za pomocą samodzielnie wykonanych filtrów.

                                                                              

I Uczniowie przeprowadzili następujące eksperymenty:

1. Badanie właściwości wody z Jeziora Jakuba i wody deszczowej np. zapach, barwa, mętność.

2. Badanie odczynu wody z Jeziora Jakuba i wody deszczowej za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego i wywaru z czerwonej kapusty. 

3. Oczyszczanie wody za pomocą filtrów wykonanych z bibuły filtracyjnej, waty, piasku, żwiru i węgla aktywnego.  

II Uczestnicy zajęć rozwiązywali także zadania problemowe i rachunkowe dotyczące wody oraz konieczności racjonalnego gospodarowania jej zasobami.

                     

                                                                              

 

   

Dnia 7 czerwca 2018 r. odbyła się wycieczka edukacyjna do CENTRUM CHEMII W MAŁEJ SKALI w Toruniu. Uczniowie zgłębiali swoją wiedzę i umiejętności  z przedmiotów przyrodniczych samodzielnie  wykonując ciekawe i efektowne doświadczenia:

  • modelowanie, barwienie i produkcja pamiątkowych świec parafinowych,
  • produkcja ozdobnego mydła glicerynowego,
  • otrzymywanie i identyfikacja tlenu z manganianu (VII) potasu oraz wodoru w reakcji kwasu octowego z magnezem,
  • kuchnia moleCOOLarna : spaghetti owocowe, „sferyfikacja” kawior.

 

galeria zdjęć: CENTRUM CHEMII W MAŁEJ SKALI