Innowacje pedagogiczne
rok szk. 2018/2019
PRZYRODA WOKÓŁ NAS
OPIS ZASAD INNOWACJI
- Tytuł innowacji: „PRZYRODA WOKÓŁ NAS”.
- Typ innowacji: metodyczna , organizacyjna.
- Krótki opis nowatorskich rozwiązań organizacyjnych oraz metodycznych:
Innowacyjność metodyczna polega na promowaniu nauk przyrodniczych wśród uczniów klasy pierwszej i drugiej szkoły podstawowej. Uczniowie będą samodzielnie przeprowadzać proste eksperymenty z chemii , fizyki i biologii, analizować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski. Uczestnicy projektu będą uczyć się rozpoznawania i nazywania roślin.
Innowacyjność organizacyjna
W ramach projektu uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach:
- w pracowni chemicznej i biologicznej - wykonywanie eksperymentów,
- plenerowych : poznanie szaty roślinnej wokół szkoły.
- Czas trwania : marzec – czerwiec 2019 r.
- Zakres innowacji:
Działaniem innowacyjnym zostanie objętych 6 uczniów z klas I - II .
- Cele innowacji:
Cel ogólny:
- zainteresowanie uczniów z klas I - II naukami przyrodniczymi,
- kształtowanie właściwej postawy uczniów wobec przyrody,
- samodzielne przeprowadzanie prostych i bezpiecznych eksperymentów z przedmiotów przyrodniczych,
- atrakcyjne spędzanie czasu wolnego.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie samodzielnie przeprowadzonych eksperymentów,
- poznanie roślinności w wybranym środowisku przyrodniczym,
- doskonalenie umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł np. albumy i atlasy przyrodnicze, Internet,
- rozwijanie umiejętności planowania
- Spodziewane efekty:
Dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
- promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Dla uczniów:
- wzrost zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi,
- rozwój wyobraźni i wrażliwości przyrodniczej,
- umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia obserwacji i prostych eksperymentów,
- rozwój myślenia przyczynowo - skutkowego i kreatywności,
- umiejętność współpracy w zespole.
- Sposób realizacji:
Bezpośredni kontakt z przyrodą poprzez: obserwację, eksperymentowanie i badanie. Odniesienie wiadomości z biologii , fizyki i chemii do naturalnych zjawisk występujących w środowisku przyrodniczym.
Harmonogram działań:
- zajęcia będą odbywały się dwa razy w miesiącu (marzec – czerwiec) po 1 godzinie zegarowej. Dokumentacja zdjęciowa oraz opis zajęć będzie zamieszczany na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Ostródzie,
- w kwietniu i maju 2019 odbędą się zajęcia w plenerze – nauka rozpoznawania i nazywania roślin, obserwacja przyrody,
- na zakończenie projektu uczniowie zademonstrują efekty swojej pracy całej społeczności uczniowskiej wykonując wystawę / gazetkę przedstawiającą ich pracę.
PLAN ZAJĘĆ
BIOLOGIA
- Obserwowanie roślin występujących w najbliższym otoczeniu, rozpoznawanie ich po liściach [Wykonanie zielnika.]
- Oglądanie roślin przez lupę i mikroskop.
- Drogi wodne roślin [Doświadczenie: fantazyjne kwiaty.]
- Domowe uprawy. Obserwowanie jaki wpływ na rośliny ma woda i światło słoneczne [Doświadczenie: hodowla fasoli w zróżnicowanych warunkach.]
- Badanie zanieczyszczenia powietrza; skala porostowa.
FIZYKA / CHEMIA
- Właściwości powietrza: rozszerzanie i kurczenie się. [Doświadczenie: magiczna butelka z balonem]
- Krystalizacja [Doświadczenie: hodowanie kryształów soli.]
- Obieg wody w przyrodzie – wyszukiwanie informacji w Internecie.
- Właściwości wody. [Doświadczenie: napięcie powierzchniowe wody, rozpuszczanie substancji w wodzie.]
- Oczyszczanie wody. [Doświadczenie: filtrowanie wody przez bibułę filtracyjną, watę, żwir i węgiel aktywny.]
- Tajemnica gipsu. [Doświadczenie: wykonywanie figurek z gipsu krystalicznego.]
- Ewaluacja działań innowacyjnych:
- Dokumentacja zdjęciowa oraz opis zajęć zamieszczony na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Ostródzie.
- Gazetka ścienna na holu szkolnym.
- Opinie uczestników projektu.
- Sprawozdanie z przeprowadzonej innowacji.
- Analiza i weryfikacja zgromadzonych informacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Szkoły.
OPIEKUNOWIE : Beata Janaszkiewicz Marzena Rymaszewska
Innowacja została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego uchwałą z dnia 20.02.2019 roku.
Zajęcia nr 1.
Woda: występowanie w przyrodzie oraz badanie właściwości.
Dnia 15 marca 2019r. odbyły się zajęcia, na których uczennice z klasy I i II samodzielnie przeprowadzały proste doświadczenia, dzięki którym poznały właściwości wody. Dowiedziały się w jakich stanach skupienia występuje woda i na czym polega krążenie wody w przyrodzie.
Uczennice przeprowadziły następujące eksperymenty:
- Badanie napięcia powierzchniowego wody za pomocą igły i papieru oraz zmielonego pieprzu i mydła.
- Woda jako rozpuszczalnik, rozdzielenie składników tuszu za pomocą wody.
- Obieg wody w przyrodzie, zjawiska atmosferyczne.
galeria zdjęć: Przyroda wokół nas
Zajęcia nr 2
Woda: Obieg wody w przyrodzie. Właściwości fizyczne i chemiczne wody.
Dnia 22 marca 2019 r. na zajęciach uczennice dyskutowały dlaczego tak bardzo potrzebna jest woda na Ziemi. Obejrzały krótki film z Internetu pt. ”Woda krąży woda wraca. Obieg wody w przyrodzie.”(YouTube.com)
Następnie sprawdzały co pływa, a co tonie w wodzie. Do dyspozycji miały suche liście mięty, plastikowe korki, gwoździe, kawałki materiału.
W drugim doświadczeniu sprawdzały co i jak rozpuszcza się w wodzie: sól, cukier, sok z cytryny, miód, pokruszona mięta.
Uczennice dokonywały obserwacji i wyciągały wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.
Galeria zdjęć:Przyroda wokół nas 2
Zajęcia nr 3 i 4
Tajemnica gipsu.
Dnia 17 maja 2019 r. na zajęciach uczennice wykonywały figurki gipsowe z samodzielnie przygotowanej zaprawy. Na następnych zajęciach, 24 maja 2019 r., pomalowały figurki według własnej inwencji twórczej.
Oczyszczanie wody.
Uczennice zajmowały się filtrowaniem wody z użyciem kolumny filtracyjnej własnego projektu. Sprawdzały również , czy w wodzie wodociągowej znajdują się substancje chemiczne. Wykonując doświadczenia dokonywały obserwacji i wyciągały wnioski.
Galeria zdjęć: Zajęcia trzecie i czwarte
Zajęcia nr 5
Hodowla roślin: Dnia 31 maja 2019r. odbyły się zajęcia, na których uczennice samodzielnie założyły hodowlę fasoli i rzeżuchy. Przez dwa tygodnie będą obserwować kiełkowanie nasion oraz dbać by wyrosły zdrowe rośliny.
Hodowla kryształów soli: Uczennice założyły również hodowlę kryształów soli kuchennej, przez kolejne dni będą obserwować proces krystalizacji.
Galeria zdjęć: Innowacje: przyroda wokół nas 5
"Myśl logicznie, działaj praktycznie”
– rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów kl. II i III
OPIS ZASAD INNOWACJI
- Tytuł innowacji: „Myśl logicznie, działaj praktycznie” – rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów kl. II i III
- Typ innowacji – metodyczna
- Krótki opis nowatorskich rozwiązań organizacyjnych oraz metodycznych
Głównym założeniem programu zajęć jest umożliwienie uczniom samorealizacji i dodatkowego kształcenia na jak najwcześniejszym etapie nauki szkolnej. Innowacyjność metodyczna polega na promowaniu nowych metod i form pracy z uczniem. Podczas zajęć „Myśl logicznie, działaj praktycznie” uczniowie będą uczyć się poprzez praktyczne działanie oraz poprzez zabawę, czyli w sposób najbardziej adekwatny do ich wieku.
Zadaniem nauczyciela jest zachęcenie dzieci do nauki matematyki, z drugiej zaś strony inspirowanie uczniów do rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych. W programie zajęć ujęte są ćwiczenia, które w pozytywny sposób wpływają na aktywność poznawczą uczniów z klasy II i III, ich postawę twórczą, emocje oraz motywację. Edukacja matematyczna może być nowoczesna, przyjazna i skuteczna, ale przede wszystkim, rozbudzająca ciekawość dzieci i chęć do dalszej nauki. Aktywność w trakcie różnych zadań, ćwiczeń, gier, zabaw itp. należy zawsze do dziecka. Nauczyciele zaś pełnią funkcję wspierającą, doradczą, inspirującą.
Uczniowie będą pracować z wykorzystaniem Kart Grabowskiego, gier matematycznych oraz wszelkich pomocy matematycznych dostępnych w placówce. Zajęcia są przeznaczone dla chętnych uczniów klasy II i III. Przygotowane będą tak, by rozwijać myślenie matematyczne i umiejętności praktyczne.
Cele ogólne i szczegółowe:
- wspomaganie rozwoju dzieci,
- stymulowanie aktywności twórczej,
- rozwijanie zainteresowań matematycznych uczniów,
- rozwijanie aktywności matematycznej i zdolności poznawczych uczniów,
- pobudzanie do samodzielnego logicznego myślenia,
- zachęcanie do podejmowania różnorodnych działań matematycznych,
- pokazanie piękna matematyki oraz różnorodności jej zastosowania,
- wdrażanie do samokontroli i samooceny,
- zdobywanie umiejętności współpracy z rówieśnikami, pracy w grupie,
- przygotowanie uczniów do dalszej edukacji matematycznej, a w przyszłości do czynnego udziału w różnych konkursach matematycznych,
- rozwijanie wiary we własne możliwości poprzez umożliwienie osiągnięcia sukcesu.
Osiągnięcie wyznaczonych celów jest uwarunkowane stosowaniem odpowiednich metod i form pracy. Proponowane w programie zajęć metody są zróżnicowane, odwołują się do różnych stylów uczenia się i będą stosowane przemiennie. Korzystanie z metod aktywnych pozwala uczniom zdobywać własne doświadczenia w zakresie podstawowych pojęć i operacji matematycznych. Podstawą organizacji pracy przy realizacji programu zajęć jest podmiotowość ucznia oraz jego preferencje i potrzeby. Zadaniem nauczycieli jest koordynowanie procesu uczenia się i zachęcanie uczestników zajęć do podejmowania różnorodnych aktywności poprzez zadawanie pytań, poszukiwanie odpowiedzi, rozwiązywanie zadań. Korzystanie w trakcie zajęć z przykładów z życia codziennego oraz uczenie dostrzegania matematyki w otaczającym świecie.
Metody pracy:
- słowne - wykład, opowiadanie, opis, pogadanka, dyskusja, ustalanie faktów, stawianie hipotez, praca z książką, poznanie zasad rozwiązywania i tworzenia kwadratów magicznych), dyskusja,
- obserwacji (oglądowe) - pokaz, pomiar,
- działalności praktycznej uczniów - laboratoryjna (tradycyjna i problemowa), zajęć praktycznych (wykonanie planów/plakatów, prezentacja, poszukiwanie różnic i podobieństw w projektach zespołów, rozwiązywanie zagadek i łamigłówek matematycznych, tworzenie i odczytywanie szyfrów , matematyczne gry liczbowe, konstruowanie gier planszowych zgodnie z własnym pomysłem, gra w zespołach, parach, rozwiązywanie kart pracy, wykonanie modeli z wykorzystaniem origami płaskiego, wykorzystanie klocków Pusy),
- rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi metodami: analityczna, syntetyczna, analityczno-syntetyczna, symulacji,
- gry dydaktyczne - metody symulacyjne, sytuacyjne, inscenizacji i burza mózgów, logiczne ciągi, odkrywanie reguł, liczby w kółkach, krzyżówki, wirówki, karty pracy, klocki Pusy.
Formy pracy: indywidualna, w parach, grupach.
Środki dydaktyczne:
- mapy, plany miast, rozkłady jazdy, atlasy, menu z restauracji, kalendarze, zegary, wagi, pojemniki na płyny, miary krawieckie, przybory szkolne itp.,
- gry, układanki, krzyżówki, zagadki, łamigłówki, karty pracy logicznego myślenia, zadania z Międzynarodowego Konkursu Matematycznego Kangur, zadania z międzyszkolnych konkursów matematycznych, komputery, klocki Pusy, tangramy, origami, sudoku, Karty Grabowskiego – mnożenie, dodawanie, odejmowanie, logiczne myślenie,
- rozwiązywanie zagadek i łamigłówek matematycznych, tworzenie i odczytywanie szyfrów z wykorzystaniem lusterka, matematyczne gry liczbowe, konstruowanie gier planszowych zgodnie z własnym pomysłem, gra w zespołach, parach, rozwiązywanie kart pracy, wykorzystanie klocków Pusy).
Czas trwania, zakres innowacji pedagogicznej
Zajęcia prowadzone będą raz na dwa tygodnie, 2 godziny lekcyjne, w okresie od marca do czerwca 2019 roku. Działaniem innowacyjnym zostanie objętych 16 uczniów z klasy II i III.
Treści zajęć „Myśl logicznie, działaj praktycznie"
Realizacja treści i osiąganie celów odbywać się będzie poprzez następujące działania matematyczne:
Rozwiązywanie zadań tekstowych
- poznanie i badanie struktury zadania tekstowego,
- rozwiązywanie zadań różnymi sposobami (min. graficznie, drzewka, grafy, tabele),
- rozwiązywanie zadań nietypowo sformułowanych (z nadmiarem danych, niedoborem danych, z danymi sprzecznymi),
- dobieranie ilustracji do treści zadania, układanie zadania tekstowego do ilustracji,
- uzupełnianie danych w zadaniu tekstowym, układanie (dobieranie właściwych pytań do zadań),
- wskazywanie danych zbędnych w treści zadania ,
- rozwiązywanie zadań tekstowych różnymi metodami i sposobami ( np. graficznie, w formie drzewek, grafów, tabel).
Odkrywanie prawidłowości matematycznych
- liczenie w przód i tył od danej liczby,
- dodawanie i odejmowanie liczb, porównywanie dowolnych dwóch liczb,
- podawanie z pamięci iloczynów w zakresie tabliczki mnożenia,
- sprawdzanie wyników dzielenia za pomocą mnożenia.
Pomiar
- układanie zagadek matematycznych (zadania detektywistyczne) z wykorzystaniem obliczeń zegarowych i kalendarzowych,
- wykonywanie obliczeń zegarowych i porządkowanie chronologicznie istotnych zdarzeń,
- układanie zadań i łamigłówek matematycznych, klocki Pusy.
Obliczenia pieniężne
- wykonywanie obliczeń pieniężnych dotyczących ceny, ilości, wartości,
- szacowanie kosztów wyprawy (ekwipunek, ceny biletów lotniczych, PKP, PKS, koszty , zakupu paliwa, noclegów, wyżywienia, parkingów itp.),
- sporządzanie całkowitego kosztorysu wyprawy,
- porównywanie wyników szacunkowych z rzeczywistymi.
Obliczenia kalendarzowe, zegarowe, odmierzanie płynów, odczytywanie temperatur
- wykonywanie obliczeń kalendarzowych (porządkowanie chronologiczne dat urodzin, zapisywanie dat z wykorzystaniem znaków rzymskich, umieszczanie dat na osi czasu),
- rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych,
- odmierzanie płynów różnymi miarkami,
- wykonywanie obliczeń związanych z objętością, wagą,
- układanie produktów od najcięższego do najlżejszego, dopasowywanie ilości składników w przepisie do liczby osób itp.),
- odczytywanie wskazań termometru i zegarów,
Matematyczne rozrywki umysłowe - zagadki i łamigłówki
- rozwiązywanie zagadek i łamigłówek matematycznych, odczytywanie ukrytych wiadomości,
- wymyślanie ciekawych szyfrów z wykorzystaniem liczb (lusterko),
- rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek matematycznych, sudoku,
- granie w matematyczne gry liczbowe, konstruowanie własnych gier planszowych, określanie zasad gry, wykorzystywanie klocków Pusy, zliczanie punktów otrzymanych za wykonanie kolejnych zadań, wykorzystanie Kart Grabowskiego – mnożenia, dodawania, logicznego myślenia,
- zabawy i gry logiczne.
Zabawa geometrią
- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych,
- składanie podstawowych baz origami oraz modeli o różnym stopniu trudności, wykonywanie zabawek geometrycznych, wykonywanie zabawek z figur.
Przewidywane efekty
Pracując z uczniami na zajęciach „Myśl logicznie, działaj praktycznie” w ramach innowacji pedagogicznych, przyczynimy się do rozwoju ich zdolności i zainteresowań, rozwiniemy ich umiejętności samokształcenia, pobudzimy do samodzielnego działania i własnej inwencji twórczej. Skutkiem naszej pracy będzie popularyzacja matematyki rozwijanie matematycznego myślenia. Uczniowie będą radzili sobie z trudnościami, z jakimi mogą się spotkać podczas konkursów, egzaminów i w życiu codziennym. Osiągną pozytywną motywację do podejmowania coraz to większych wyzwań. Nauczyciele będą pełnili rolę inspirującą i motywującą do pracy. Umożliwi to dzieciom różnorodne spojrzenie na problem, wyrażanie własnych sądów, pomysłów i sposobów rozwiązywania zadań złożonych.
Uczniowie nauczą się doceniać pracę innych, jak również bronić własnego zdania. Uczniowie potrafią:
- logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski,
- poprawnie wykonywać cztery działania arytmetyczne,
- rozwiązywać zadania o podwyższonym stopniu trudności,
- stosować właściwe działania rozwiązując poprawnie zadania tekstowe,
- rozwiązywać zadania konkursowe z edukacji matematycznej,
- zastosować zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce,
- odkrywać zastosowania matematyki we współczesnym świecie.
O kolejności realizowanych treści decydują prowadzący nauczyciele. Dobierają również rodzaje ćwiczeń oraz stopień trudności.
Ewaluacja działań innowacyjnych:
- dokumentacja zdjęciowa oraz opis zajęć zamieszczony na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Ostródzie,
- gazetka ścienna w holu szkoły,
- opinia uczestników projektu,
- sprawozdanie z przeprowadzonej innowacji,
- analiza i weryfikacja zgromadzonych informacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Szkoły.
Opiekunowie: Katarzyna Zakrzewska, Anna Zawadzka
Innowacja została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego uchwałą z dnia 20 lutego 2019 roku.
KORNELÓWKOWY KLUB ORTOGRAFFITI
OPIS ZASAD INNOWACJI
- Tytuł innowacji: „Kornelówkowy Klub Ortograffiti”
- Typ innowacji – metodyczna,
- Krótki opis nowatorskich rozwiązań organizacyjnych oraz metodycznych
Innowacyjność metodyczna polega na promowaniu nowych metod i form pracy z uczniem. Podczas zajęć Klubu Ortograffiti uczniowie będą uczyć się poprzez praktyczne działanie oraz poprzez zabawę, czyli w sposób najbardziej preferowany przez uczniów. Uczniowie będą pracować z wykorzystaniem kart pracy oraz dodatkowych materiałów proponowanych przez wydawnictwo Operon przy wykorzystaniu Metody Ortograffiti.
Zajęcia są przeznaczone dla uczniów mających specyficzne trudności w nauce. Metoda Ortograffiti została pomyślana i przygotowana tak, by pomóc uczniom pokonać te trudności.
Zakłada indywidualizację pracy z uczniem przejawiającym trudności w nauce czytania, pisania i ortografii. Oznacza to, że dla każdego ucznia ustala się inny zróżnicowany zestaw ćwiczeń, dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów uczestniczących w projekcie.
Skuteczność metody osiągana jest dzięki jej wielofunkcyjności, czyli połączeniu w spójną całość wielu różnych elementów. Można ją również zaliczyć do metod psychomotorycznych i psychodydaktycznych oraz wielozmysłowych. Realizowana jest poprzez:
- stosowanie ćwiczeń jednocześnie rozwijających funkcje wzrokowo-przestrzenne, słuchowo-językowe, dotykowo-kinestetyczne i motoryczne,
- systematyczne i wielokrotne powtarzanie danej czynności według określonego schematu
- angażowanie w procesie uczenia wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu.
Uniwersalność metody to zastosowanie jej do potrzeb:
- każdego nauczyciela i specjalisty,
- wszystkich uczniów z trudnościami,
- każdych zajęć: korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych, lekcyjnych i innych,
- pracy w szkole i w domu, na zajęciach zorganizowanych i do pracy indywidualnej.
Efektywność Ortograffiti to rzeczywiste rezultaty metody, która:
- integruje w spójny system różne rodzaje aktywności,
- podnosi sprawność funkcji wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, motorycznych,
- wpływa na płynność czytania,
- znacznie poprawia poprawność graficzną i ortograficzną pisma,
- rozwija sprawność językową i sprawność liczenia, podnosi motywację do nauki
- Czas trwania: marzec – czerwiec 209r.
- Zakres innowacji: Działaniem innowacyjnym zostanie objętych 18 uczniów z klasy III-VI.
- Cele innowacji:
Cel ogólny: poprawa funkcjonowania uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytanie i pisania w zakresie nauki czytania i pisania.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie funkcji wzrokowych, słuchowych i koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych,
- rozwijanie wiary we własne możliwości poprzez umożliwienie osiągnięcia sukcesu,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- Spodziewane efekty:
„Uczeń pracujący Metodą Ortograffiti nie tylko będzie lepiej czytał i pisał, ale zauważalny będzie też jego rozwój emocjonalny i społeczny”.
Uczniowie biorący udział w realizacji projektu rozwiną następujące umiejętności:
- lepsza technika czytania i rozumienia czytanego tekstu,
- lepsza technika pisania,
- utrwalenie zasad ortograficznych i praktyczne ich stosowanie,
- bogatsze słownictwo
- łatwość wypowiedzi zarówno ustnej jak i pisemnej,
- efektywne funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym.
- Sposób realizacji:
„Specyfika Metody Ortogarffiti polega na tym, że nie tylko wspiera procesy poznawcze uczestniczące w nauce czytania i pisania, ale też przyspiesza rozwój społeczno-emocjonalny ucznia i pobudza jego motywację, co jest warunkiem powodzenia”.
Harmonogram działań:
- Zajęcia będą odbywały się jeden raz w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej dla każdej z grup (dokumentacja zdjęciowa oraz opis zajęć będzie zamieszczany na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Ostródzie).
- W marcu, kwietniu i maju zostaną przeprowadzone trzy projekty edukacyjne – „Dywanik ortograficzny”, „Pory roku w ujęciu ortograficznym” i „Ortografia nam nie straszna”.
Plan zajęć:
- Pisownia wyrazów z „ó” i „u”, wielka litera.
- Pisownia wyrazów z „rz” i „ż”, „nie” z różnymi częściami mowy.
- Pisownia wyrazów z „ch” i „h”, pisownia „ą”, „ę”.
- Czytanie ze zrozumieniem (wyrazy z „ó” i „u”), interpunkcja.
- Czytanie ze zrozumieniem (wyrazy z „rz” i „ż”), interpunkcja.
- Czytanie ze zrozumieniem (wyrazy z „ch” i „h”), interpunkcja.
- Ćwiczenia usprawniające rękę.
- Ewaluacja działań innowacyjnych:
- dokumentacja zdjęciowa oraz opis zajęć zamieszczony na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Ostródzie
- gazetka ścienna w holu szkoły
- opinia uczestników projektu
- sprawozdanie z przeprowadzonej innowacji
- analiza i weryfikacja zgromadzonych informacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Szkoły
Opiekunowie: Ewa Raczyńska, Joanna Urbanowicz
Innowacja została zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej Nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego uchwałą z dnia 20.02.2019roku
rok szk. 2017/2018
Projekt interdyscyplinarny
"CHEMIA, FIZYKA I MATEMATYKA W NASZYM DOMU"
Opiekunowie: Wioletta Krezymon, Marzena Rymaszewska
23 lutego odbyły się zajęcia, na których uczniowie z klasy VII A samodzielnie planowali, wykonywali i opisywali doświadczenia dotyczące metod rozdzielania mieszanin na składniki.
Zadaniem uczestników projektu było wykonanie następujących doświadczeń:
- rozdzielenie składników mieszaniny jednorodnej, złożonej z wody i atramentu za pomocą węgla aktywnego [adsorpcja],
- rozdzielenie składników tuszu za pomocą wody i kredy [chromatografia],
- rozdzielanie składników mieszaniny złożonej z soli kuchennej, piasku, szpilek i skrawków papieru [oddziaływanie elektrostatyczne, właściwości magnetyczne, sączenie, odparowywanie rozpuszczalnika].
Wszystkie zespoły z powodzeniem wykonały swoje zadania. Na zajęciach panowała twórcza i miła atmosfera.
Dnia 12 marca odbyły się zajęcia, na których uczniowie realizujący projekt
wyznaczali gęstość wybranych substancji.
Zadaniem uczniów z klasy VII A było wykonanie następujących doświadczeń:
- wyznaczanie gęstości ciał stałych (żelaza, miedzi, ołowiu, glinu, drewna , plasteliny) oraz cieczy (wody, oleju)
- obliczanie objętości sześcianu, prostopadłościanu, walca,
- odmierzanie określonej objętości cieczy w cylindrze miarowym,
- ważenie substancji,
- zastosowanie wzoru na gęstość substancji lub układanie proporcji
- „CHEMICZNE JOJO”
- porównanie gęstości oleju, octu, tlenku węgla (IV)
- identyfikacja CO2
- „MAGICZNA BUTELKA”
- wpływ temperatury na objętość i gęstość powietrza
Dzięki precyzyjnie wykonanym doświadczeniom chemiczno - fizycznym oraz prawidłowym działaniom matematycznym uczniowie dokładnie wyznaczyli gęstość badanych substancji.
Dnia 13 kwietnia 2018r. odbyły się zajęcia, na których uczniowie przeprowadzali
eksperymenty i wykonywali obliczenia związane z optyką.
- Efekt Tyndalla:
- sporządzenie roztworu koloidalnego,
- przepuszczanie wiązki światła przez roztwór koloidalny,
- obserwowanie rozproszenia promieni świetlnych w roztworze – stożek Tyndalla.
- Załamanie światła:
- obliczanie współczynnika załamania światła przy przechodzeniu z powietrza do wody.
- Kalejdoskop:
- zbudowanie kalejdoskopu,
- obserwowanie wielokrotnych odbić obrazów kolorowych szkiełek w zwierciadłach.
Uczniowie z zainteresowaniem i zaangażowaniem przeprowadzili eksperymenty. Analizowali wyniki, zadawali pytania dotyczące wykonywanych doświadczeń, poszukiwali odpowiedzi w różnych źródłach internetowych.
Dnia 20 kwietnia 2018r. odbyły się zajęcia, na których uczniowie przeprowadzali doświadczenia chemiczne i fizycznez użyciem powszechnie dostępnych substancji.
Uczniowie przeprowadzili następujące eksperymenty:
- Rozkład wody utlenionej za pomocą enzymów zawartych w ziemniakach. Identyfikacja wydzielającego się tlenu za pomocą reakcji charakterystycznej.
- Badanie napięcia powierzchniowego wody za pomocą igły i papieru.
- Badanie wpływu ciśnienia powietrza na przedmioty.
- Rozkład cukrów przez enzymy zawarte w drożdżach – fermentacja alkoholowa. Identyfikacja wydzielającego się tlenku węgla (IV) za pomocą reakcji charakterystycznej.
- Otrzymywanie węgla w wyniku ogrzewania substancji organicznych występujących w sokuz cytryny.
Dzięki samodzielnie przeprowadzonym doświadczeniom uczniowie dowiedzieli się jakie reakcje chemiczne i zjawiska fizyczne zachodzą w ich domach oraz, że wiedza z przedmiotów przyrodniczych jest przydatna w życiu codziennym.
Dnia 25 maja 2018r. odbyły się zajęcia, na których uczniowie badali właściwości wody z jeziora oraz wody deszczowej. Zajmowali się oczyszczaniem wody za pomocą samodzielnie wykonanych filtrów.
I Uczniowie przeprowadzili następujące eksperymenty:
1. Badanie właściwości wody z Jeziora Jakuba i wody deszczowej np. zapach, barwa, mętność.
2. Badanie odczynu wody z Jeziora Jakuba i wody deszczowej za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego i wywaru z czerwonej kapusty.
3. Oczyszczanie wody za pomocą filtrów wykonanych z bibuły filtracyjnej, waty, piasku, żwiru i węgla aktywnego.
II Uczestnicy zajęć rozwiązywali także zadania problemowe i rachunkowe dotyczące wody oraz konieczności racjonalnego gospodarowania jej zasobami.
Dnia 7 czerwca 2018 r. odbyła się wycieczka edukacyjna do CENTRUM CHEMII W MAŁEJ SKALI w Toruniu. Uczniowie zgłębiali swoją wiedzę i umiejętności z przedmiotów przyrodniczych samodzielnie wykonując ciekawe i efektowne doświadczenia:
- modelowanie, barwienie i produkcja pamiątkowych świec parafinowych,
- produkcja ozdobnego mydła glicerynowego,
- otrzymywanie i identyfikacja tlenu z manganianu (VII) potasu oraz wodoru w reakcji kwasu octowego z magnezem,
- kuchnia moleCOOLarna : spaghetti owocowe, „sferyfikacja” kawior.
galeria zdjęć: CENTRUM CHEMII W MAŁEJ SKALI