Nasz serwis używa plików cookies zgodnie z "Polityką Cookies". Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że wyrażają Państwo na to zgodę.   Zamknij  X
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6
im. Kornela Makuszyńskiego
w Ostródzie
Szkoła ze słońcem w herbie

Klasa teatralna

   Wrz 2001        SP 6

We wrześniu 2001r. została utworzona w SP nr 6 w Ostródzie klasa teatralna - klasa IV b. Realizuje ona autorski program opracowany przez panią Elżbietę Jakubiak - wychowawczynię i nauczycielkę języka polskiego i historii w tej klasie oraz panią Małgorzatę Brzeską - nauczycielkę sztuki.

  Celem ogólnym programu jest wszechstronny rozwój osobowości dziecka, który da uczniowi poczucie własnej wartości oparte na obiektywnej samoocenie i pewność siebie w szkole i w życiu. Klasa ta nie powstała w wyniku specjalnego naboru, w którym kryterium byłyby szczególne zdolności ucznia. Wystarczyła chęć dziecka bycia w takiej klasie i zgoda rodziców. Celem powstania tej klasy nie jest bowiem odnoszenie sukcesów, kształcenie przyszłych aktorów, ale jak najbardziej wszechstronny rozwój dziecka poprzez wykorzystanie form teatralnych i szeroko pojęty kontakt z kulturą. Program został pozytywnie zaopiniowany przez panią wizytator Kuratorium Oświaty Irenę Rubczewską i zatwierdzony do realizacji przez Radę Pedagogiczną szkoły oraz panią dyrektor Danutę Pakulską. Spotkał się również z bardzo przychylnym przyjęciem rodziców. Uczniowie już w ubiegłym roku szkolnym przygotowywali się do pracy w tej klasie uczęszczając na zajęcia koła teatralnego. Efektem ich działań była inscenizacja "Kopciuszka", którą zaprezentowali kolegom i koleżankom ze szkoły, rodzicom oraz maluchom z kilku ostródzkich przedszkoli. Tę tradycję występów dla przedszkolaków zapoczątkowali ich starsi koledzy, a oni chętnie ją podjęli i zamierzają kontynuować. Klasa nawiązała już kontakt z olsztyńskimi teatrami oraz z Centrum Kultury i Sportu w Ostródzie. Pan dyrektor Julian Pawłowski bardzo życzliwie odniósł się do prośby o współpracę i obiecał wszelką możliwą pomoc ze swej strony.

    10.2001r. odbyło się ślubowanie uczniów klasy teatralnej. Uroczystość ta miała być świętem klasy, okazją wspólnego spotkania uczniów, rodziców, nauczycieli oraz przyjaciół klasy. To oficjalne potwierdzenie gotowości do realizacji programu autorskiego klasy teatralnej. Scenariusz uroczystości opracowała wychowawczyni klasy - pani Elżbieta Jakubiak. W przygotowaniu pomogła pani Małgorzata Brzeska - współautorka programu.

    Do przygotowań włączyli się również rodzice, jedna z mam - pani Maria Andrzejewska - zgodziła się nawet odegrać rolę złej wróżki i zrobiła to po mistrzowsku. Przebieg uroczystości był dla dzieci w dużej mierze tajemnicą. Ich udział nie był reżyserowany, lecz spontaniczny. Miała to być dla nich niespodzianka, a więc źródło tym większej radości i niezapomniane przeżycie. Ślubowanie dało im okazję do świetnej zabawy, a jednocześnie do pokazania swoich zdolności artystycznych. Program uroczystości przewidywał pracę w grupach oraz wspólne dążenie do określonego celu. Służył więc integracji grupy i uczył współdziałania. Poprzez radosną zabawę realizował więc istotne cele wychowawcze i programowe. Główna uroczystość odbyła się na korytarzu szkolnym odpowiednio na tę okazję udekorowanym (plakaty, stroje, rekwizyty baśniowe...). W klasie przewidziany był poczęstunek - napoje i ciasta upieczone przez rodziców. Uczestnicy mieli przybyć w baśniowych strojach, aby w ten sposób stworzyć szczególną niecodzienną atmosferę spotkania. Uczniowie przy pomocy dobrych wróżek i przyjaciół wywiązali się wzorowo z zadań postawionych im przez złą wróżkę, odwiedzając kolejno krainy: Muzykolandię, Rysunkolandię i Teatrolandię. Następnie odczytali wspólnie Regulamin Klasy Teatralnej, wypowiedzieli słowa ślubowania i zostali pasowani przez wychowawczynię strusim piórem na uczniów klasy teatralnej. Otrzymali pamiątkowe dyplomy i identyfikatory z opracowaną przez nich i wykonaną w szkolnej pracowni komputerowej pod kierunkiem pana Ryszarda Kwacza wizytówką.

 

Działania klasy w I semestrze roku szkolnego 2001/2002 to:

  1. Wycieczka do Biblioteki Miejskiej, połączona z zajęciami prowadzonymi metodą dramy, których celem było poznanie biblioteki, księgozbioru, zapoznanie się z katalogami i praktyczna nauka korzystania z nich oraz poznanie pracy i funkcji czytelni. (15.10.2001r.)

  2. Spotkanie z panią Agnieszką Macyrą - logopedą, w celu zdiagnozowania uczniów i uzyskania wskazówek co do ćwiczeń doskonalących wymowę dla poszczególnych dzieci. (16.10.2001r.)

  3. Wyjazd do Olsztyna:
    a) wizyta w Teatrze Lalek - obejrzenie spektaklu pt. "Koziołek Matołek" oraz lekcja w teatrze (budowa teatru, rodzaje lalek, praca w pracowni, w której powstają lalki). Opis wybranej lalki. Sprawozdanie z wycieczki (w tym elementy recenzji z przedstawienia). Najpiękniejsza lalka, najciekawsza scena - prace plastyczne.
    b) lekcja w planetarium pt. "Słońce - kompasem, zegarem i kalendarzem"(19.10.2001r.)

  4. Ślubowanie na ucznia klasy teatralnej. (26.10.2001r.)

  5. Spotkanie z dziennikarką "Przeglądu Ostródzkiego" efektem którego był artykuł w gazecie na temat naszej klasy i uroczystości ślubowania. (31.10.2001r.)

  6. Zajęcia z panią Iwoną Ciunelis (ćwiczenia oddechowe, na emisję głosu). (15.11.2001r.)

  7. Mikołajki klasowe połączone z konkursem na najpiękniejsze opakowanie prezentu. (6.12.2001r.)

  8. Współtworzenie kiermaszu świątecznego związanego ze świętami Bożego Narodzenia, organizowanego przez panią Małgorzatę Brzeską i panią Izabelę Rynkowską, inscenizacje wybranych zwyczajów świątecznych naszego regionu w ramach ścieżki regionalnej, koncert kolęd dla rodziców.

  9. Wigilia klasowa - oparta na programie przygotowanym przez dzieci i wychowawczynię, z udziałem zaproszonych gości: rodziców i przyjaciół klasy. (21.12.2001r.)

  10. Udział w koncercie muzycznym pt. "Ze smyczkiem po mapie". (4.01.2002r.)

  11. Udział uczniów w roli widzów, a nauczycielki, Elżbiety Jakubiak, w roli członka jury w Miejskim Przeglądzie Jasełek organizowanym na Zamku . (10.01.2002r.)

  12. Obejrzenie spektaklu pt. "Z satyrą przez wieki, czyli z czego śmieją się Polacy..." przygotowanego przez Narodowy Teatr Edukacji im. Adama Mickiewicza, a wystawionego gościnnie w ostródzkim kinie "Świt". Pisanie recenzji z tego przedstawienia. (23.01.2002r.)

  13. Przygotowanie inscenizacji "O uśmiechu" na uroczystość nadania imienia Kornela Makuszyńskiego naszej szkole. (25.01.2002r.)

  14. Zajęcia wprowadzające pojęcia: teatr lalek, teatr żywego planu (porównanie), krótka historia teatru lalek (lekcja poprzedzona wyszukiwaniem materiałów z różnych źródeł: encyklopedie, książki popularnonaukowe, encyklopedie multimedialne, internet), rodzaje lalek - prezentacja lalek, ćwiczenia dramowe (na zajęciach języka polskiego i sztuki).

  15. Samodzielne wykonanie palcówek na sztuce i wykorzystanie ich do zajęć pt. "Grzeczność na co dzień" (praca z tekstem, praca w grupach - przygotowanie scenek ilustrujących określoną zasadę grzeczności w formie teatru lalek: użycie palcówek zza parawanu, układanie dialogów do scenek).

  16. Prowadzenie kroniki klasowej w formie kart w segregatorze.

  17. Współpraca z gazetką szkolną - informacje na temat klasy, uroczystości klasowych - ślubowanie, drukowanie prac uczniów, np. list ze sprawozdaniem z rajdu rowerowego, sprawozdanie z wycieczki szkolnej.

  18. Liczne zajęcia z wykorzystaniem dramy w ramach różnych przedmiotów, np.:
    - język polski: temat "Lekcje w Akademii pana Kleksa",
    - godzina wychowawcza: temat "Nie szata zdobi człowieka",
    - historia: temat "Dzień dobry, historio!",
    - sztuka: temat "Nasz teatrzyk - inscenizacje do wierszy Jana Brzechwy: "Na wyspach Bergamutach", "Kaczka dziwaczka",
    - ścieżka regionalna: temat "Inscenizacja słowno-muzyczna wybranej legendy z Warmii i Mazur".

  19. Poznanie na zajęciach sztuki różnorodnych technik papierowych i ich zastosowań, jako niezastąpionych przy wykonywaniu dekoracji i pomocy naukowych na lekcje. Wykonanie rzeźb z masy papierowej (tzw. "butelkowce"), których bazą są butelki, laleczek - palcówek spełniających rolę kukiełek w inscenizacjach szkolnych oraz grzechotek - instrumentów muzycznych z żarówek. Przygotowanie ozdobnych wisiorków z modeliny, masek i wizytówek (współpraca z nauczycielem informatyki, panem Ryszardem Kwaczem) na uroczystość ślubowania klasy teatralnej.

  20. Dodatkowa praca dziewcząt w ramach koła plastycznego (poznawanie ciekawych technik):
    - modelowanie papieru bez klejenia,
    - formy wiązane,
    - nawarstwianie papieru,
    - tworzenie szablonów wielkich liter,
    - oprawa na apel z okazji Święta Niepodległości,
    - wystrój świąteczny (witraże, figurki gipsowe, ozdoby malowane na szkle, kartki świąteczne),
    - elementy dekoracji na ślubowanie klasy teatralnej,
    - słoneczka na uroczystość nadania imienia Kornela Makuszyńskiego naszej szkole.

  21. Udział dziewcząt w zajęciach zespołu wokalnego: kształcenie słuchu muzycznego, głosu dziecięcego i umiejętności posługiwania się nim, podstawowe wiadomości i umiejętności w zakresie śpiewu (ćwiczenia emisyjne). Publiczna prezentacja zdobytych umiejętności:
    - oprawa muzyczna Dnia Edukacji Narodowej,
    - apel z okazji Święta Niepodległości,
    - koncert kolęd (13.12.2001r. - dla rodziców, 22.12.2001r. - dla grona pedagogicznego, 6.01.2002r.) - w kościele św. Franciszka z Asyżu, 10.01.2002r. - w Klubie Emerytów i Rencistów),
    - oprawa muzyczna na uroczystość nadania imienia Kornela Makuszyńskiego naszej szkole.

Aktywny udział w dodatkowych zajęciach umożliwił uczennicom uzyskanie ocen celujących ze sztuki na półrocze.