Aktywna Tablica
W roku szkolnym 2022/2023, po złożeniu wniosku do organu prowadzącego, Szkoła Podstawowa nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Ostródzie, rozpoczęła udział w projekcie rządowym „Aktyna Tablica”, aby realizować zadania współczesnej, nowoczesnej szkoły.
Do najważniejszych z nich należą: rozwijanie u uczniów i nauczycieli kluczowych kompetencji z zakresu Technologii Informacyjno – Komunikacyjnej, przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, wyrównywanie kompetencji kluczowych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dążenie do unowocześniania szkoły.
Program Aktywna Tablica, który realizowany jest w naszej szkole, pomaga uczniom oraz nauczycielom swobodnie poruszać się w nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz rozwijać do tego potrzebne kompetencje. Pozwolił również wyrównywać szanse edukacyjne uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co jest głównym punktem w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji.
Głównym celem było zaopatrzenie możliwie największej liczby sal lekcyjnych oraz zabezpieczenie wszystkich zajęć specjalistycznych w pomoce terapeutyczne z użyciem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Zakupiono programy multimedialne i narzędzia terapeutyczne, laptopy, tablety, tablice interaktywne, które obecnie służą rozwijaniu kompetencji kluczowych w pracy z uczniami na zajęciach specjalistycznych:
- zajęciach rewalidacyjnych z uczniami z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
- zajęciach logopedycznych
- zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne,
- zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych,
- zajęciach terapii pedagogicznej
- zajęciach wyrównawczych z języka polskiego i matematyki
Zrealizowane zadania programu:
1. Wyznaczenie koordynatora i zespołu wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu rządowego „Aktywna tablica” w Szkole Podstawowej nr 6 im. Kornela Makuszyńskiego w Ostródzie.
2. Uczestniczenie 6 nauczycieli naszej szkoły w cyklu szkoleń z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
3. Szkolenia on-line na platformie CK Vulcan:
- Jak pracować metodą projektu z wykorzystaniem narzędzi TIK?
- Jak nie zgubić dziecka w sieci, czyli kreatywne wykorzystanie zasobów Internetu
- Organizacja PPP z wykorzystaniem skutecznych narzędzi do pracy online
- Organizacja zajęć rewalidacyjnych z wykorzystaniem narzędzi TIK
- „Małe, a cieszy” – przegląd drobnych, a użytecznych narzędzi elektronicznych wspierających tradycyjny proces nauczania
- Wybrane narzędzia TIK do efektywnej pracy z uczniami ze SPE
- Innowacyjne lekcje - Programy eduSensus z wykorzystaniem monitora interaktywnego
4. Nawiązanie współpracy ze Szkołą Podstawową nr 2 im. Gustawa Gizewiusza w Ostródzie.
5. Udział w spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli.
6. Zorganizowanie w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu.
7. Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych we wszystkich oddziałach oraz na zajęć specjalistycznych.
8. Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.
9. Udostępnianie konspektów, scenariuszy lekcji, jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK na stronie szkoły.
Wnioski z pracy w projekcie:
- Zwrócenie uwagi na specyficzne trudności uczniów podczas pracy z wykorzystaniem TIK
- Udostępnienie uczniom narzędzi, które umożliwią im pracę podczas samodzielnego rozwiązywania problemów
- Osiąganie wcześniej zamierzonych celów terapeutycznych i edukacyjnych
- Praca metodami zwiększającymi motywacje uczniów do nauki
- Prezentacja łatwo dostępnych materiałów online
Jakie zmiany sposobu nauczania i uczenia się uzyskamy stosując programy multimedialne?
- zaangażowanie uczniów poprzez zwiększenie dynamiki lekcji i oddziaływania na wiele zmysłów,
- dużo większą różnorodność wykorzystanych materiałów podczas lekcji dzięki programom multimedialnym oraz platformom edukacyjnym,
- dostęp do różnych programów i bieżących informacji znajdujących się na dysku komputera obsługującego tablicę interaktywną i w Internecie,
- możliwość szerszego doboru materiałów do indywidualnych potrzeb uczniów
- możliwość wykorzystania obrazów graficznych, zdjęć i filmów dla wzmocnienia percepcji wzrokowej,
- łatwość wykorzystania animacji i symulacji komputerowych do zilustrowania trudnych zjawisk, których nie można pokazać uczniom w inny sposób.
Sieć TIK - Dobre Praktyki - materiały nauczycieli
W ramach szkolnej i międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli w zakresie stosowania TIK "Dobre Praktyki" możecie Państwo, skorzystać z zamieszczonych poniżej scenariuszy i konspektów.
Wszystkim uczestnikom, bardzo dziękuję za udział w spotkaniach, wymianę doświadczeń oraz wspaniałą atmosferę w trakcie wspólnej pracy.
Opracowała: Ewa Raczyńska – Koordynator projektu „Aktywna Tablica”
Pliki:
Konspekt lekcji w klasa 1a z użyciem TIK
Scenariusz lekcji w klasa 2a z użyciem TIK
Scenariusz zajęć- w klasie 2b z użyciem TIK
Konspekt lekcji w klasa 3a z użyciem TIK
Scenariusz zajęć z matematyki z użyciem TIK w kl.4 a
REWALIDACJA W FORMIE ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH KOMPETENCJE EMOCJONALNO - SPOŁECZNE
Scenariusz - Zajęcia rewalidacyjne w formie logopedii z wykorzystaniem środków TIK